söndag 22 februari 2009

World Thinking Day 2009

Nedan har vi årets thinking day budskap:

World Thinking Day 2009
”Stoppa spridningen av AIDS, malaria och andra sjukdomar”
Vad har årets Thinking Day-budskap med mig att göra? tänker jag när läser uppmaningen ”Stoppa spridningenav AIDS, malaria och andra sjukdomar”.

I Sverige slipper vi många sjukdomar som skulle kunna drabba oss och våra familjer. Här är det inte många som blir svårt sjuka på grund av myggbett, dålig sjukvård eller brist på rent vatten.
Men det har med mig att göra.

Även om jag inte kan smittas av malaria eller andra allvarliga sjukdomar när jag är ute på hajk eller läger i Sverige, så kan många av mina scoutkompisar i världen drabbas.
Det fina med Thinking Day är att vi får tid att tänka på andra människor som inte har det så bra som vi.
Visste ni att 30 000 barn dör av fattigdom och vanvård varje dag? Det är lika många barn som skulle få plats på två föreställningar av Disney on Ice i Globen. Tänk er det - två föreställningar med barn varjedag! Och fler än tre miljoner människor - en tredjedel av Sveriges befolkning -kommer att dö av Hiv-AIDS i år. Såklart är inte det okej och många i världen arbetar för att förhindra det. Bland annat flickscouternai WAGGGS.
I somras möttes flickscouter från hela världen i Johannesburg.

Där bestämdes att vi som scouter tillsammans ska jobba hårt för att förbättra livet för barn och ungdomar som har det svårt i världen.
Flickscouter från hela världen kommer de närmaste åren att jobba för att förändra världen runt dem. Det handlar inte bara om att prata om en bättre värld, utan att faktiskt göra någonting. Världen börjar med var och en av oss och växer till våra kompisar, våra föräldrar, vår skola. Sedan vidare till Sverige, Europa och världen.
Jag tror att vi scouter tillsammans kan förändra världen och att mitt bidrag faktiskt gör skillnad. Förändring startar med var och en av oss. Om alla barn och vuxna i världen skulle bidra till en bättre värld så skulle ju världen se helt annorlunda ut! Använd Thinking Day för att göra en rolig aktivitet på kåren, där ni lär er mer om andra barns situation i världen. Gör en insamling till Scouternas världsfonder eller se en film om barn i andra delar av världen. Och tänk på vad just du kan göra för en bättre värld!
Katarina Johansson,
Vice ordförande Svenska Scoutrådet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad det hela handlar om

Scouting handlar inte om att elda utan om att brinna