söndag 19 oktober 2008

Distriktsstämma 2008

I dag har jag, Tony och Åsa varit på årets distriktstämmma för Södertörns scoutdistrikt inne istan, på Globala gymnasiet. Stämman var väl ganska precis som dom andra stämmorna och mötena jag varit på. Dvs inga stora överraskningar, men det ska det ju inte vara heller. Dock så hade det varit en fördel om man hade haft lite bättre ordning på papper och datumen i år.
Bland annat så hade inte styrelsen eller kansliet ordning på när motionerna till stämman skulle vara inne och min motion om ett blodgivarmärke,som enligt informationen var inlämnad i tid men enligt stadgarna var för sen, återtog jag under stämman. Antingen ska det skötas korrekt och ordentligt eller så inte alls. Kunde iofs. behandlats under övriga frågor men det var inte aktuellt för mig att ta min motion till det forumet. Kan man inte hålla ordning på vad stadgar och annat säger så blir det inte heller någon motion.
Hur svårt ska det vara ???
Det florerade olika papper med valberedningensförslag och det ställde till det lite vid omröstningen om tex. husarö stiftelsen och vem som hade x antal år och vem som man skulle rösta på.. men det sker säkert inte bara i vårt distrikt . Vår ordförande Jonna sitter kvar ett år till och "Tholbox" som vice och sedan kom Perra från Mariekäll in som 2dre vice ordförande och det var ett himla bra val. Det är en duktig, framåt och intresserad scout som vet vad han pysslar med. Sedan var det intressant under påverkanstorgen att se vad vår kurshelg har att erbjuda. Där finns det säkert en hel del smått cch gott att prova på - jag kommer nog åka dit och försöka förbättra mitt ukulele spelande så jag kanske kan utföra iaf. 4 ackord på instrumentet. Tyvärr har övandet på instrumentet stått tillbaka från boomerang, vilket iofs. famlijen är glad över, men det ska jag iaf. ändra på framöver. Det finns många roliga och intressanta kurser att gå.
I övrigt kan jag bara reflektera över att det var väldigt få deltagande i stämman- att vi iaf. skickade 75% av våra delegater till stämman var ju bra men att resterande kårer inte var där med sina tycker jag är mycket dålligt. Om jag inte minns fel så var det ca 170 delegater som kunde komma och vi var inte mer än dryga 50 på plats, så jag undrar var var dom andra. Det kan inte bara bero på JOTA/JOTI utan måste vara ngn annan anledning. Kan det vara att det inte är någon förbundsstämma i år som gör att scouterna inte kommer? Jag har tyvärr inte något svar men kan bara konstatera och reflektera över att desto färre det är, desto konstigare blir demokratin. Det blir fåsom bestämmer vad många ska göra och hur distriktets sammansättning ser ut och det kanske inte är det bästa. Deltar man inte kan man inte påverka.
Förhoppningsvis så blir det fler till nästa år och lär det väl, återigen, bli "fight" om platserna till förbundsstämman som då går i Göteborg.


Nu när jag hittade mina små anteckningar som jag gjorde från stämman så blir det en liten komplettering - för rätt ska ju vara rätt
Det var 54 av 187 delegater som var närvarande på stämman, ett alldeles för litet antal anser jag men jag vet inte var förklaringen finns, undrar om någon gör det ..
Gänget som arrangerar Tellus lägret var där och presenterade lite tänk om lägret och försökte "ragga" funktionärer. Är det ngn som är intresserad så kan ni alltid kika på södertörns hemsida, funktionärerna kommer att betala 45% av lägeravgiften vilket max ska vara 1650 .
Sedan var även Cilla Borg från SSR och pratade om framtidens scouting och det förändringsarbete som pågår nu på olika sätt. intressant och lite tankeväckande.
Visionen är fortfarande 200 000 medlemmar år 2015!
Budskapet för att nå dit är bland annat " det ska vara roligare att vara scout och enklare att vara ledare"
Storlägret 2011 kommer att kosta max 7500 kr och det är scouter födda mellan 25/7 1993 - 27/7 1997 som kan åka dit, andra intresserade får åka som funkisar.
Sedan är det förbundsmöte på nere i Rinkaby den 28-30/8 2009 och förbundsmöte 21-22/11 i Göteborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad det hela handlar om

Scouting handlar inte om att elda utan om att brinna