söndag 19 april 2009

En helg med historik

jaha då sitter man här med böckerna uppslagna och pennan i högsta hugg för att skriva ner scoutingens historia på mitt eget sätt. Desto mer man läser desto mer faschinerad blir jag. Hur genomtänkt allt verkade vara från början, symboliken med märken, hatten, mm.mm.
 Scoutingens ideal har faktiskt stått sig,om än lite förändrade,från starten fram till idag och förhoppningsvis kommer dessa att stå sig många år än. 

Varför jag gör denna "resa" i scoutingens historia?
Jo för att jag har blivit tillfrågad om att komma ut till en kurs nästa lördag och hålla ett föredrag om scoutingens historik, symbolik och lite ledarskap. Känns både kul och smickrande att bli tillfrågad och som scout är man "alltid redo" för nya utmaningar. Utmaningen i detta med historiken är att hitta och nämna lagom mycket om det som kan vara intressant att veta och berätta om. Det är ganska lätt att gå ner för djupt i olika saker och ting som 
Baden Powell gjorde. Jag får selektera och minimera.. :-) 
Kul är det men det gör sig, som bekant, inte själv..

Nu " back to the books" !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad det hela handlar om

Scouting handlar inte om att elda utan om att brinna