söndag 26 april 2009

Pilot kurs på Skatboet

I går genomfördes den första Pilot kursen i Södertörns Scoutdistrikts regi på Skatboet straxt utanför Gustavsberg, Värmdö.

Kursen började på fredagen och avslutas på söndagen. Innehållet under kursen var ljusspår, scoutmetoden, krishantering, historik,symbolik,ledarskap, barn med särskilda behov och något mer som jag kanske har glömt. Jag blev i ett tidigare skede tillfrågad av Mica om jag ville hålla i kurspasset "historik,symbolik,ledarskap" vilket jag givetvis ställde upp på. Att det blev just dessa ämnen beror på att jag är intresserad av just detta.

Jag fick förmånen att skapa mitt eget "pass" med eget innehåll och faktiskt även den tid som behövdes. Som en liten parantes, i första kursupplägget hade jag 5 timmar men det minskades sedan till drygt 3, vilket är en mer rimlig tid.




Det är kanske tilllåtet att skryta lite också, men jag blev tillfrågad av Mica om jag kunde skapa ett märke och efter lite funderingar om hur det skulle se ut och jag ville dessutom koppla märket till det som jag pratar om när det gäller symboliken, skissande med undermålig programvara i datorn, mailandes fram och tillbaka mellan Mica om mig så blev slutresultatet detta. Personligen blev jag överförväntan nöjd med märket och då menar jag verkligen - över förväntan!!-



Vi var som sagt på skatboet för denna kurs, själv var jag "bara" med under lördagen och höll mitt pass. vi hade en oerhörd tur med vädret, strålande sol och säkert runt 20 grader varmt.

Det kändes lite "motigt" att med förutsättningarna som gavs:


Stålande sol

Varmt och vackert väder
Start timmen efter lunch - när man är lite "däst" efter maten och kroppen jobbar med matsmältningen
Å sen ska man börja med historiken !!!!




Förutsättningarna kunde kanske ha varit bättre.*Skrattar* men man får göra det bästa av dom förutsättningar som ges. ( Ovan punkter är skriva med både humor och ironi ) Jag startade efter en mycket god och trevlig lunch ( Micas homemade pyttipanna) som avnjöts utomhus i, som ni ser, strålande sol.!




Som alla goda föreläsare så hade jag min "sidekick" med mig Edvard som stöttade hjälpte mig på olika sätt under dagen men speciellt så är alla foton ni ser här tagna av Edvard



Jag startade med att skicka runt en boll runt deltagarna där dom fick berätta

4 saker om sig själva

Varför är du scout
Hur länge har du varit scout

Det bästa med scouting

Ditt bästa scoutminne


Efter denna inledning fortsatte jag med att börja prata om scoutingens historia och vem Lord Baden Powell var, det blev en hel del intressanta kommentarer och synpunkter som kom fram under tiden som jag pratade. Det är utvecklande att få en omedelbar respons på det som jag berättar.








Dessutom så delgav jag dom mina tankar om hur en "ny organisation" kan se ut, organisation och organisation förresten - det är mer ett sätt att sätta fokus på den eller dom som är viktiga i vår organisation på kårnivå. Ni ser på bilden att jag anser att scoutledaren är den viktigaste, för om vi inte har några scoutledare så har vi inte heller någon verksamet att bedriva om vi än så har 100 blivande scouter som knackar på vår dörr. Ta hand om scoutledarna och ge dom den support som dom behöver och kräver för att kunna genomföra en verksamhet.

Min historiska del av "föreläsningen" slutade, naturligtvis, med Baden Powells sista meddelande till "sina" scouter.

Efter denna , kanske, mastiga start på eftermiddagen så fikade vi och kom sedan in på ledarskap, symbolik och etik och moral. Där kom det också upp många trevliga, kloka och inspirerande synpunkter som gav upphov till diskussioner och tankeutbyte. Härligt att höra och se engagemanget.! Det vi pratade om var tex. ledaren som förebild, vad är okej att göra i scouterna, ansvar - vilket ansvar har en scoutledare mm.mm.


När klockan var ca 16 så var min föreläsning slut och gänget gav sig ut för att förbereda kvällen ljusspår. Jag var inte med på fredagen då dom fick sin första "lektion" i ljusspårsläggning men det jag såg och det jag upplevde gav mig iallafall stor inspiration till vår kårs kommande ljusspår.

Dessutom så hade jag uppdraget att sköta lägerelden och sången runt detta, dessutom cermonien med utdelning av märken . Kul att få leda detta men med facit i hand så behöver jag öva lite mer på sångerna och dessutom förbereda veden lite lite bättre. Men det är det som scouterna är tillför att lära sig och sedan reflektera över det som har skett och hänt. Tyvärr så blev inte bilderna på ljusspåret så bra så att det är någon idé att lägga upp på bloggen här, men jag kan bara konstatera att det finns mycket mycket att göra för att få ett häftigt och härligt ljusspår.

Kvällen blev lång,intressant och rolig. Vi var hemma klockan 0030 och då var det bara att stoppa sig själv i säng och jag somnade inte innan huvudet landade på kudden, men det var inte långt därifrån.





Lägerbålsplatsen på skatboet





En scoutlilja gjord i sten som sedan belystes med en ficklampa, blev oerhört suggistivt och häftigt


En konservburk med ett värmeljus eller marschall som lyste upp en gren blir mycket häftigt i mörket.

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad det hela handlar om

Scouting handlar inte om att elda utan om att brinna