söndag 19 juni 2011

Extra förbundstämma

Den 19 juni var det, för första gången sedan SSF ( Svenska Scout Förbundet) bildades en extra förbundsstämma.

För att en sådan stämma ska hållas så "krävs" det något extra ordinärt att ta upp som inte kan vänta till ordinarie stämma, vilket hålls varannat år.

Denna gång gällde det hur förbundet skulle göra med Kjesäter Folkhögskola i Sörmland.
Kjesäter har gått med förlust under flera år och frågan var om SSF skulle skjuta till mer medel för att driva skolan och platsen vidare. Ämnet är inte helt lätt att sätta sig in i och inte helt fel från olika känslor, det var lätt att förstå under dagen, att många har känslomässiga band till Kjesäter.
Själv var jag på stämman som observatör vilket innebär att jag har yttranderätt men ingen rösträtt.

Det var diskussioner fyllda av både fakta och känslor som präglade debatten, vilket jag tycker man skulle kunnat ge mer tid, men å andra sidan så kom folk från alla olika delar av scoutsverige så jag förstår att man begränsade tiden.

Beslutet blev iallafall ( saxat från SSF:s hemsida )
"Vid Svenska Scoutförbundets extra möte med förbundsstämman i Stockholm den 19 juni fattades beslut om att inte skjuta till mer resurser till Kjesäterstiftelsen. Stämmans intention var dock att fortsätta bedriva folkhögskoleverksamhet, men på annan plats än på Kjesäter."
Beslutet fattades med en tydlig majoritet i en sluten omröstning efter en livlig och känsloladdad debatt. Som en konsekvens av förbundsstämmans beslut har förbundsstyrelsen gett generalsekreteraren i uppdrag att sälja fastigheten Kjesätter 5:5.

Den 21 juni sammanträder Kjesäterstiftelsens styrelse för att diskutera och besluta kring stiftelsen fortsatta verksamhet.


Jag är övertygad om att det fanns många känslor av olika karaktärer när vi lämnade stämman, själv har jag inte heller några känslomässiga band till Kjesäter och jag har aldrig varit där- därav anledningen till att jag inte ville åka som delegat utan som observatör för att låta andra som kanske har mer både kunskap och känslor för Kjesäter få möjlighet att rösta.


1 kommentar:

  1. Niklas F, Vendelsö19 mars 2012 kl. 21:14

    Det var verkligen snällt tänkt av dig Gabbe att du ville att alla med starka band till Kjesäter skulle få mera tid.

    Själv har jag ju det, då jag studerade på Kjesäter 2009-2011.

    SvaraRadera

Vad det hela handlar om

Scouting handlar inte om att elda utan om att brinna