fredag 13 januari 2012

Pilot 2012 lördag och söndag

Fredagskvällen blev en avkopplande och fin kväll och nedan är lite kvällsbilder tagna på fredagskvällen, med hänsyn till deltagarna och vissa personers önskemål om att inte vara med på bild kommer jag inte att visa några bilder på deltagarna.

På lördagsmorgonen startade vi upp dagen med en kanon frukost som innehöll allt man kunde önska sig och lite till, som den värsta hotellfrukosten.
Dagen inleddes med en kort presentation av kursen, upplägg, syfte och mål för att sedan göra en lite ovanlig start. Den starten blev uppskattad och därför så avslöjar jag inte vad den innehöll.
Efter detta pratade jag om Baden Powell och scoutingens historik, vilket jag hade kortat ner betydligt från förra kursen och det kändes som om det var helt rätt.
Efter en fika stund, med ett dignande fika bord med x antal sorter skatbo bakat fika bröd fortsatte jag att prata om cermonier, olika hälsningar, symboler, märken och förtjänstmärken.

Nedan är en bild på den "äldre" modellen av SSF:s stora förtjänstmärke vilken är skiljer sig till vissa delar från den nya modellen. Personligen så har jag svårt att välja vilken som är snyggast, fast det lutar åt den äldre modellen

Kursen fortsatte sedan med avbrott för lunch och olika programpunkter, som tex. ledarskap, mm.mm.
Senare på kvällen fick deltagarna hålla i och genomföra ett lägerbål. Det gjordes med beröm godkänt och jag själv framförde den "kopparbo" visa som jag lärde mig i sommras på kopparbo lägret, det fick vissa att både skratta och senare sjunga med efter, som alltid, bästa förmåga.
Min lilla sånginsats kommer förmodligen att bli ett stående inslag på kommande kurser. Dessutom lästa jag några tankvärda ord med avsikten att få en viss reflektion och eftertanke under ett lägerbål.




Söndagen inleddes med en härligt frukost precis som på lördagen.
Dagens första programpunkt var åldersgrupperna och märkessystemet vilket blev en intressant punkt på förmiddagen som skapade många och intressanta disskussioner.

Efter detta kom Jim för att prata om Aspbergers, vilket han har själv, det var mycket uppskattat inslag i kursen. Ett föredrag som väcker många tankar och funderingar men även hur vi inom scouterna kan tänka på om vi har personer med denna funktionsvariation, som Jim själv kallar det, med i vår verksamhet.

Dagen och kursen avslutades med att Cilla Borg pratade om sitt uppdrag på WSJ som ansvarig för "people" aktiviteten och sedan visade jag ett antal av dom bilder som jag har från WSJ.

Därefter vidtog städning av Skatboet som alla hjälptes till med och det gick förhållandevis enkelt och smidigt.

Så här ett par dagar efter kursen och en egen reflektion av upplägg och innehåll är jag fortfarande mycket nöjd med det vi gjorde, men som alltid finns det några saker som kan bli bättre och bättre genomtänkta till nästa kurs. Så nästa kurstillfälle kan bara bli bättre och mer utvecklat på vissa delar.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad det hela handlar om

Scouting handlar inte om att elda utan om att brinna